Dagens funderingar 07.06.25


Dagens tema är fula och konstiga namn och ortsnamn.

Morgonens diskussion har kretsat kring namnet Gullmar och huruvida det är en kvinna eller en man. Det är onekligen svårt att lista ut då Gull.. låter feminint och ...mar onekligen låter maskulint ex. Ingemar.
Frida lade ut funderingen på diskussionsforumet på intranätet där någon gissade på kvinna. Lotta trodde däremot det var en man, vilket vi kom fram till att det nog är eftersom Gullmarsplan troligen inte är döpt efter en kvinna.

Dagens första fula ortsnamn, eller snarare en plats är Löknäs i Djurhamn utanför Stockholm.
(Nu fick jag en förfrågan på en greve)

Så många fler fula namn blev det inte så jag länkar två mysiga artiklar:

http://www.svd.se/dynamiskt/resor/did_15898678.asp
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=662867
Jag måste resa till något varmt land i sommar känner jag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0