Människoflockar

I diverse amerikanska high school-filmer får man lära sig om de olika grupper som finns på skolorna. Mean Girls med Lindsey Lohan är ett praktexempel. Där får man lära sig att det finns bl.a. Sportfånarna, Vetenskapsnördarna, De coola asiaterna, De nördiga asiaterna, Filosofinördarna och "The Plastics" (de populära tjejerna). Man får också lära sig att de här grupperna håller ihop som flockar av djur.

Imorse när jag gick till jobbet fick jag lära mig att det tydligen är likadant på våra svenska skolor. Iallafall på Västermalms Gymnasieskola i Sundsvall, för när jag gick förbi skolan strömmade De coola asiaterna ut på skolgården.. en hel flock klädda som korsningar av Hello Kitty och något ur en Ayumi Hamasaki-musikvideo, med hår som tagna ur Digimon. (Jag såg aldrig på Pokemon så jag vet inte om de kanske ser likadana ut där.)

Spännande, tänkte jag och speedade på för att hinna i tid till mitt jobb och de andra Enironördarna.

Kommentarer
Postat av: Pontus

Gruppmentalitet kan vara svår att överkomma. Måste säga att jag fortfarande känner mig som en del av kulturmaffian från Skvadern. Å andra sidan känner jag mig lika mycket som nykterist, nörd och student, så det kanske inte är så enkelt att man tillhör *en* grupp.

2007-10-04 @ 23:37:54
URL: http://akademiskdagbok.blogg.se
Postat av: Lotta

Åh, Enironördar. Vad skönt att tillhöra en sån.. fin grupp.

2007-10-05 @ 13:29:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0