Inför ESC 1

Ikväll är det dags för SVT att presentera de första 9 låtarna som tävlar i Moskva om tre veckor. Man listar dem efter startordning och börjar således med de första 9 låtarna i semifinal 1, där även Sverige har hamnat i år. Eftersom min tradition förbjuder mig att lyssna på låtarna innan Inför-programmen, om jag inte sett deras nationella uttagning, så kan jag inte ge något eget betyg på fler än fem av de följande ännu.

1. Montenegro
Andrea Demirovic - Just Get Out of My Life


Montenegro seglade in högt på min lista redan första gången jag hörde den. Jag önskade dock lite bättre produktion och det har man i alla fall fixat till musikvideon. I like it! mer och mer för varje lysning. 4/5

2. Tjeckien
Gipsy.cz - Aven Romale


Uppdatering: Jag behöver inte ens förklara varför det här är en fet 0a. Utan videon kan den ju inte ens tas som rolig. 0/5

3. Belgien
Copycat - Copycat


Uppdatering: En dålig coverliknande elvisimitation är knappt en egen låt i mina öron. Det här är mer The Cartoons än Elvis. Årets första tissepause kom tidigt. 0/5

4. Vitryssland
Petr Elfimov - Eyes That Never Lie


Det här kanske är en bra rockrökare och bra röst har han, men för mig funkar det inte. Dessutom får de minus för engelskan (?), frisyren och för att de hade en så otroligt, fantastiskt bra låt i sin uttagning som slutade tvåa (Fantastic Girl). 2/5

5. Sverige
Malena Ernman - La Voix


Jag röstade 30-talet gånger på Malena i finalen, så det är inte svårt att ge poäng. Jag tycker det är snyggt, extraordinärt och helt rätt. Jag hoppas Europa tycker detsamma. 5/5

6. Armenien
Inga & Anush - Jan Jan


Jan Jan tror jag känns lite som ett skämt för oss här uppe, men jag är säkra på att Armenien är väldigt seriösa när de vill att vi ska dansa Nor Par. Jag räknar det här som en underdog, jag tror det blir finalplats och jag tycker den blir bättre och bättre. 3/5

7. Andorra
Susanne Georgi - La Teva Decisió (Get A Life)


Andorras nationella uttagning var nog det lamaste jag någonsin sett. Produktionen på låten är väl ungefär detsamma. Det är plastigt, det är lipsynch och det är en kvinna som absolut inte kan spela gitarr på riktigt. Samtidigt är den lite söt. På något sätt. 3/5

8. Schweiz
Lovebugs - The Highest Heights


Uppdatering: "Riktig musik" tyckte Tomas. Jag håller mer med Christer, det är deppigt, molligt och väldigt Kent. Så fel, så fel i de här sammanhangen. Svartmålade, gråtande flickor tittar inte på det här programmet (och glad är jag för det). Lite bra är den dock, om man bara behöver höra en minut. 2/5

9. Turkiet
Hadise - Düm Tek Tek


Uppdatering: Turkiet är alltid ett av mina favoritländer men jag blir faktiskt lite besviken. Kanske är låten bra om man slipper se framträdandet. Hennes utstrålning och engagemang ser ut att ligga på samma nivå som Martin Vučićs dansare 2005, för er som minns. Fler klipp på hennes mage och rumpa än på hennes ansikte är bara fånigt. Jag hoppas den växer. 3/5

Kommentarer
Postat av: Daniel

Min topp 8. Så du vet vad du ska tycka! (Sverige kan jag inte ha med)



1. Armenien

2. Montenegro

3. Andorra

4. Turkiet

5. Schweiz

6. Belgien

7. Vitryssland

8. Tjeckien

2009-04-20 @ 13:10:25
Postat av: Pierre

Ett och fem är bra =)

2009-04-20 @ 17:27:20
URL: http://www.timeforpierre.com
Postat av: lellan

Min topp 5!



1.Turkiet

2.spanien

3.Finland

4.Azerbaijan

5.Rumänien



Min absoluta favorit är Turkiets bidrag...kan bara inte sitta still :-)

2009-04-20 @ 21:44:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0