Karjalanpiirakka


Det här är det. godaste. som. finns. Karelska piroger, karjalanpiirakka. Just de här ser inte lika fina eller goda ut som min mormors hembakade men det är så gudomligt gott att jag skulle kunna äta ihjäl mig på dem helt utan problem.

Det är en slags utkavlad deg till botten som man viker in över en plutt osötad risgrynsgröt och sedan gräddar i ugnen. Detta har min mormor bakat arméer av sedan jag var liten och jag har ätit dem likt ett afrikanskt barn som aldrig sett mat förut. Bara att frysa in för att sedan ta ut och värma i micron, breda lite smör på eller en mix av smör och kokt, mosat ägg som får smälta ner på pirogen.

Utan de här godsakerna emellanåt skulle livet sakna en guldkant. Några såna ska jag äta ikväll när jag kommer hem och är hungrig som en varg!


Kommentarer
Postat av: Daniel Morgansson

Det där har jag aldrig smakat... och nja, det lät inte jättegott. Men det vore kul att prova! Man kanske ändrar uppfattning fort...

2009-11-12 @ 12:47:42
URL: http://www.morgansson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0