Deltävling 4 - Malmö

Jahaja då var alla 32 låtar sjungna och klara och fortfarande har vi inte hittat någon solklar vinnare enligt mitt tycke. Den sista deltävlingen var som vanligt den som höll högst kvalité men jag ser ingen vinnare i någon av de direktkvalificerade.

Jöback tror jag förvisso har vinstchans bara för att han heter Peter Jöback men han övertygade mig inte alls i lördags. Jag tillhör inte den del av befolkningen som tycker att han är fantastisk och bör gå vidare bara för att han är han och jag tyckte låten var lite småtråkig. I Eurovision är jag övertygad om att det skulle gå uselt. Ballader går (nästan) aldrig hem.

Bäst tyckte jag nog att Neo var. Även fast jag inte är något Mikafan fastnade jag för den och jag hoppas han går vidare från andra chansen men han får det nog svårt när hon ställs mot både Alcazar, Jessica Andersson och Orsa Spelmän. Pernilla var bra och det var mysigt med i alla fall en riktig schlager i tävlingen. Dock blev jag lite besviken, för den var just inte mer än bra. Det var en alldeles för snäll och sympatisk schlager i långsam takt. Ingen Bengtzingdänga direkt som jag hade hoppats på. Frågan är om hon lyckas klå Pauline och Pain of Salvation i andra chansen eller om alla icke-schlagergillande-som-röstar-ändå tar över och lämnar henne kvar i Örebro.

I övrigt gillade jag Sibels låt (inte framträdandet), Lovestoned var riktigt bra och Anna Bergendahl är fantastiskt duktig att sjunga. Jag har inte fastnat för hennes låt och förstår inte riktigt grejen med den. Jag blev nästan lika förvånad som hon själv när hon fick flest röster men jag tycker absolut att hon förtjänar en finalplats, så duktig som hon är. Kanske börjar jag förstå låten mer och mer efter fler lyssningar.

Ozzy Osbourne - nej. Noll Disciplin... Tävlingens två mest solklara sistaplaceringar hittade vi här i alla fall. Det var riktig 2002-kvalité på dessa två. Tror inte jag behöver förklara mer för någon.

Så här ser det ut inför nästa helg. Ska jag dra till med en vågad gissning tror jag att Pain of Salvation och Orsa spelmän går vidare. Själv röstar jag nog på Pernilla och Neo. Fast den nedre halvan blir svår. Spännande blir det i alla fall. Missa det inte!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0