Inför ESC 4

Det sista införprogrammet går av stapeln nästa måndag kväll men då befinner jag mig redan på rysk mark och har inte möjlighet att se de sista ländernas bidrag. Därför har jag invigt dem redan idag, för att hinna se och höra alla innan det bär iväg dit man redan bör ha en välsvarvad uppfattning om samtliga länder. Det sista programmet presenterar den andra halvan av det andra semifinalstartfältet och de länder som redan är i final d.v.s. de fem stora samt fjolårsvinnaren.

Bland dessa finns fyra av de största förhandsfavoriterna i år; Grekland, Ukraina, Frankrike och Spanien. Jag är nästan övertygad om att vi kommer få se samtliga av dessa i top 10.

13. Grekland
Sakis Rouvas - This Is Our Night


Grekland skickar sitt trumfkort Sakis, och det kommer givetvis funka. Inte hela vägen men jag tror i alla fall till topp 5. Jag tycker låten är bra, numret är snyggt och Sakis är ju faktiskt Sakis, men jag blir inte överväldigad och låten är inte så direkt som man skulle önskat. 3/5

14. Litauen
Sasha Son - Love


Han är duktig och har bra röst, men det här är bara så tråkigt att jag knappt orkar lyssna klart. Helt fel forum och jag tror Europa håller med mig. 1/5

15. Moldavien
Nelly Ciobanu - Hora Din Moldova


Det börjar riktigt svängigt och bra och spårar sedan ur nästan totalt... och jag gillar det! Skarpt. Jag vet inte riktigt vad det är som sätter sig men det här är en av mina favoriter. Inte till vinst, men en Eurovision 2009-favorit. 4/5

16. Albanien
Kejsi Tola - Carry Me In Your Dreams


Det här är fantastiskt bra. Jag vet att Tirana enbart har en stor gymnastiksal att anordna ett eventuellt Eurovision i, men det får de lösa snabbt, den här får gärna vinna för mig! Den slår på alla mina strängar, jag skulle kunna börja gråta av vissa toner. Jag tror dock inte det kommer gå alls så bra, men man kan ju drömma. Om att hon är lika bra live. Och att vi slipper se videoeffekterna på scenen. 5/5

17. Ukraina
Svetlana Loboda - Be My Valentine


Den här donnan fick min tolva i OGAE-omröstningen och hon har den nog fortfarande. Ukraina står för årets show (igen) och låten är superb på ett fantastiskt självdistanserat sätt. För varje lyssning blir den en mer och mer självklar partyhit! 5/5

18. Estland
Urban Symphony - Rändajad


Det känns äkta, ärligt och otroligt vackert. Det låter som en gammal LP med Ainbusk fast modernt och estniskt. Får gärna komma precis hur högt den vill. 4/5

19. Nederländerna
The Toppers - Shine


Ptja, vad ska man säga. Rounder Girls efter könsbyte och lite bantning? En desperat comeback? Ett skämt? Jag hör också att det är vääldigt Eurovision -99 men det är tio år för sent och var inte ens bra då. 2/5

Final:

3. Frankrike
Patricia Kaas - S'il fallait le faire


Som jag skrivit tidigare är det precis så här Franrike ska låta i Eurovision. Det är ingen vinnarlåt men jag tror den kommer sluta högt, mycket tack vare Patricia Kaas själv. Det är mångas favorit och det bästa franska bidraget på länge, sedan 2002 enligt mig. 5/5

10. Ryssland
Anastasiya Prihodko - Mamo


Jag tycker äntligen att Ryssland kommer med något! Jag säger alls inte att det här är någon vinnare, eller ens jättebra men det är så inhemskt som Ryssland någonsin varit och jag gillar det. Hon verkar vara en otroligt intressant sångerska och slutet får en, om inte två poäng högre än själva låten! 3/5

17. Tyskland
Alex Swings Oscar Sings - Miss Kiss Kiss Bang


Mja, 50-tal igen från Tyskland i partyversion den här gången. Den övertygar mig inte och jag kan inte låta bli att tycka amerikanen som sjunger är sliskig så det förslår. Att de köper in Dita von Teese till scenframträdandet får minuspoäng och en patetisk-stämpel i visumet. Dock är den lite bra och jag väger mellan 2 eller 3. 3/5 

23. Storbritannien
Jade - My Time


Storbritannien satsade stort i år och resultatet blev väldigt vackert, Andrew Lloyd Webber kan ju sin sak men det är också det bidraget faller på. Det är för mycket West End och för lite Eurovision vilket nog tar den till topp 10 tack vare Webber själv vid pianot på scen. Jag tycker det är fint. 3/5

25. Spanien
Soraya - La noche es para mí


Soraya var helt rätt val av Spanien. Låten är väldigt direkt, catchig och jättebra. Hon är en av mina storfavoriter men av någon anledning känns den redan lite daterad och då har jag inte lyssnat på den mer än en handfull gånger. Jag hoppas kvalitén håller och jag tror den kommer dra hem många röster i finalen. Jag tror hon slår både Rosa och Beth och blir Spaniens bästa placering på... 14 år. 4/5

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0