Långt är ett kort ord

Jag har just upptäckt världens längsta efternamn. 16 bokstäver består det av. Försök komma på vad det kan vara.

Apropå långa namn och lite hallontårta råkar jag veta att världens längsta egennamn är en plats på Nya Zeeland. Det kommer jag ihåg sedan en redovisning jag och min vän Ankan hade i engelska för tre eller fyra år sedan. Tilläggas ska att jag lärde mig hela detta namn utantill som en plojgrej i redovisningen. 84 bokstäver består det av, vi delade upp namnet i stavelser som jag lärde mig och sedan lade ihop. Mycket effektivt eftersom det också kan tilläggas att jag fortfarande kan detta namn utantill. Helt utan att ha kollat wikipedia eller andra otillförlitliga källor plitar jag här ner namnet ur mitt minne. Håll till godo;

Taumatawakatangihangakuaokuaotamateaturipukakapikimaungohoronuku-
pokaiwenuakitanatahu

Namnet är maoriskt och betyder något i stil med Platsen där Tamatea, mannen med det stora benet, ramlade och föll när han jagade sin älskade... osv. Mer minne tar inte denna onödiga vetskap upp i min hjärna. Alltid kul att veta att något konkret fastnat sedan skoltiden.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0