Ursäkta

Varning! Warning! !هۆشدار
Jag vill varna känsliga läsare för kommande inlägg då de tabubelagda, något känsliga orden utlänningar och invandrare förekommer återkommande i texten.


Efter sex månader på jobbet har jag en liten fundering som brukar ploppa upp sådär, nästan varje dag. När man ibland pratar med en ny kund kan det på en gång avslöjas att man pratar med en utlänning, även om personen ifråga inte alls bryter. Man hör det direkt när kunden börjar prata "Hej, ursäkta jag behöver...", "Ursäkta mig, jag skulle vilja ha...". Vad är det för språkundervisning eller svenskalärobok som lär invandrare att trycka in ordet ursäkta i varannan mening? Får de lära sig att detta svenska ord är likvärdigt med tyskans bitte, franskans s'il vous plaît eller engelskans please?

Nog för att jantelagen regerar Sverige, men missbruket av ursäkta får det att låta som de här människorna vill säga "Ursäkta att jag ringer och stör, förlåt att jag finns. Jag behöver bara lite hjälp sedan ska jag inte störa mer, jag lovar". Jag tycker någon borde se över SFI:s undervisning innan samtliga invandrare börjar degradera sig själva genom att ursäkta allt de gör. Vill någon informera skolveret nås de på 08-527 332 00.

(För övrigt tror jag inte det finns någon annan grupp människor som är så duktiga på att tacka för hjälpen som utlänningar, möjligvis pensionärer.)

Kommentarer
Postat av: Oskar

:O
snacka om tabubelagt ämne!
(jag förstår din vinkel), men eeeh... utlänning låter så negativt idag, varför? Jag menar jag är utlänning i andra länder egentligen... jag vet inte var jag vill komma med det här, hejdå Johan.
(jag är sjukt trött och har dansat hela eftermiddagen och kvällen)
pony- & kitty-

2007-09-27 @ 00:09:58
URL: http://somethingfunnysgoingon.blogspot.com
Postat av: Nathalie

Det har jag aldrig ens tänkt på, de måste verkligen likställa please med ursäkta :P

2007-09-27 @ 12:57:20
URL: http://diveby.blogg.se
Postat av: Frida

Grek mat? Jag orkade inte skriva ut grekisk, men det var det jag menade.= Grekisk mat. =)

2007-09-27 @ 14:30:04
URL: http://frohl.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0