Vad som helst som blev över sedan igår, hoppressat till slumpvisa knölar

Förra veckan insåg jag att skolorna börjat igen. Imorse insåg jag att jag går förbi en skola varje dag jag inte kör bil till jobbet. Den har stått tom hela sommaren, sånär som på ett par byggarbetare som renoverat och putsat i ena änden av husen. Idag var det tvärtom full rulle kring skolan och i de fönster som går att se in genom satt ungdomar på 50cm-höga trästolar i en ring och lyssnade på en lärare. På parkeringen strömmade bilar till och från matsalen osade det skolmat (pannbiff med brunsås).

Hur avlägset det än verkade fick jag en känsla av hur det skulle vara att sitta där. Troligen skulle jag inte tänka likadant om jag väl satt där, men det kändes som en väldigt lättsam tillvaro såhär i början av terminen. Lyssna på föreläsningar några timmar om dagen.. skriva en text eller två och eventuellt läsa ett kompendium på kvällen. Nu tror jag inte att det vore direkt allt man skulle göra i dagens skola.. det skulle nog vara lite större kvantiteter av texter och kompendier, men det kändes lite omväxlande.. och jag tycker ju faktiskt om att lära mig saker.

Jag menar inte att jag känner mig sugen att börja plugga vidare, för universitetsstudier känns inte riktigt som samma sak med samma upplägg.. och jag vet fortfarande inte vad jag vill bli när jag blir stor, så det blir nog en tids funderingar innan jag tar mig an ett seriöst pluggande igen. Måhända hittar jag någon intressant kurs eller folkhögskolekurs innan, men det blir nog inte inom den närmaste framtiden.

Ps: Enligt mina kalkyler får skolbarnen alltså järpar imorgon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0