Din sol, din himmel, dina ängar gröna

Imorse låg jag i sängen och försökte förgäves sjunga nationalsången. Kom att tänka på ett framträdande från Stockholms Stadion 2006, men fastnade på "din sol, din himmel, dina..." ängder? nej det måste jag ha hittat på, tänkte jag. Ängder? Är det inte så man alltid sjungit? Har jag alltid sjungit ängder sedan jag var barn och hittade på det ordet själv för jag inte visste vad som sjöngs?

Jag klev upp, frågade mamma "din sol, din himmel, dina ängder?", går den så? frågar jag. "din sol, din himmel, dina..." fastnar hon. Ängder, ja är det inte så? säger hon. Ängder? Vad fan är ängder? tycker jag. Kollar så upp nationalsången och visst är det ängder. Ibland tar det 15 år för hjärnan att reflektera över saker och ting.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Haha, jag började sjunga nu också och så tänkte jag precis som du. Ängder? Är det en gammal åldrig böjelse av ängar?

2008-03-14 @ 16:09:59
Postat av: my

Vilken hädelse Johan. Inte kunna Svea Rikes egen sång. Förstår även att eftersom du fastnade redan på första versen fortsatte du aldrig med de andra tre verserna. Det gör mig mycket besviken.

Ängder är ett gammalt ord som ofta återfinns i plasmer. Syftar till att, i detta fall, beskriva den vackra natur som finns i Sverige. Naturen och landskapet, bergen och sjöarna.

2008-03-15 @ 18:20:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0