Vem vill inte ha en gnu?

Det var mycket tal om gnuer här insåg jag. Det är ett fint djur det. Ihopsatt av delar som blev över från alla andra djur, som de beskrevs på något av naturprogrammen när jag var liten. Det kommer jag också ihåg.

Jag kom att tänka på det här uttrycket jag uppenbarligen använde mig av ...som en gnu. Är det något man säger, eller kommer det av att jag är ett Bergsåkerbarn? Jag har använt mig av det emellanåt så länge jag kan minnas, men när jag tänker efter vet jag inte om jag hört någon annan säga det. Förutom Anna-Karin kanske. Förunderligt är vad det är.

På vår "student"-vagn när vi slutade nian hade vi ett stort lakan hängades på bakänden med en stor gnu målad på och texten Vem vill inte ha en gnu?

Jag tror det var Anna-Karins idé. Om inte annat är det en kvalificerad gissning.

Kommentarer
Postat av: Daniel

Jag säger också "som en gnu", och jag har nästan aldrig varit i Bergsåker. :)

2008-09-09 @ 14:16:12
Postat av: My

Länge sedan jag använde uttrycket. Men ja, det har förekommit förr om åren. Oftast tror jag det var "Trött som en gnu."

2008-09-09 @ 15:53:55
Postat av: Jonathan

Trodde "...som en gnu" var allmänt vedertaget begrepp ;)

2008-09-10 @ 00:57:37
Postat av: Peter Ingestad

http://beta.newsmill.se/artikel/2008/09/09/newsmill-ett-hot-mot-demokratin

2008-09-10 @ 01:39:52
URL: http://lkraxpelax.blogspot.com/
Postat av: Poffis

Jag säger också som en gnu!

Och jag har säkert tagit åt mig äran för att ha introducerat begreppet någon gång också. Jag brukar vara bra på det. Ta åt mig äran, alltså.

2008-09-10 @ 16:48:20
URL: http://ztefan.blogspot.com
Postat av: Storebror

Uttrycket ”som en gnu” kommer från 1990 då jag och brorsan köpte en Gnu snowboard tillsammans. I samband med vår nyvunna entusiasm gjorde vi allt ”som en gnu”. Att uttrycket lyckats övervinna sig själv och dyker upp 20 år senare är helt fantastiskt.

2012-02-16 @ 15:19:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0