Inför ESC 2

Måndag igen och dags för ännu ett Inför ESC-avsnitt. Det är två veckor kvar till Moskvaveckan och ännu färre dagar tills äventyret börjar! Ikväll presenteras andra halvan av startfältet i den första semifinalen, d.v.s. resten av Malenas motstånd. Det är alltså bland dessa och de nio bidragen från förra veckan som Malena ska knipa åt sig en av 10 finalplatser och det ska nog gå vägen. Hon är rankad som favorit i den här semifinalen som kallas den svaga av de två, med rätta. Av dessa låtar har jag bara hört en innan.

10. Israel
 Noa & Mira Awad - There Must Be Another Way


Mnja... Nej... Deras röster passar väldigt bra ihop så sången låter väldigt fin, men jag tycker låten bara är tråkig och repepepetativ. 2/5

11. Bulgarien
 Krassimir Avramov - Illusion


Malenas operamotstånd. Det börjar otroligt bra med en stark refräng, men sedan fortsätter det bara utan någon förändring i tre minuter och han är duktig om han kunde ta någon annan ton än samma falsett i tre minuter. Jag hoppas den blir bättre och växer! 3/5

12. Island
 Yohanna - Is It True?


Låten är finstämd och hon sjunger väldigt bra men för mig blir det bara tråkigt och jag tycker låten går lite för högt och gör det jobbigt att höra hennes röst så högt, så länge. Jag tror dock den kan charma publiken med Hera Björk och Friðrik Ómar i kören. 2/5

13. FYR Makedonien
 Next Time - Neshto Shto Ke Ostane


Nej men så fruktansvärt tråkigt. Helt fel forum. Tissepause. 0/5

14. Rumänien
 Elena - The Balkan Girls


Sommarfräsch partymusik och väldigt Eurovision. Rätt bra på ett roligt sätt, tycker jag och den sätter sig direkt och sitter kvar där. Så länge scenframträdandet blir mer livfullt än videon och inte en Tjeckien 2008 (som jag dock gillade), tror jag det kan fungera. 3/5

15. Finland
 Waldo's People - Lose Control


Jag har skrivit om den här låten innan och rosat den. Jag tycker fortfarande den är väldigt bra och hoppar den står sig bra i tävlingen, vilket jag tror, kanske att den faller bort lite i mängden i finalen. Det är ingen vinst, inte en topp 5, men i alla fall en topp 10 tror jag. 4/5

16. Portugal
 Flor-de-lis - Todas As Ruas Do Amor


Det är lite somrigt och lite mysigt. Det känns inte som ett försök att vinna, utan mer som att Portugal är så nöjda med sin fjolårsplacering att de bara vill bjuda på lite blommig grädde för öronen, som vinnarländer brukar göra året efter och med Portugals mått mätt var 2008 en vinst. 3/5

17. Malta
 Chiara - What If We


Ja just ja. Jag skrev att jag inte mindes hur den här låten lät. Det gör jag nu, det är ju samma låt som de övriga gångerna tant Malta ställt upp i tävlingen. Jag vågar dock nästan säga att det här är den bästa av de tre, jag tycker den är maffig och har några fina slingor. Tyvärr är några andra slingor för exakt likadana som i Chiaras andra låtar och jag tillhör inte hennes skara jättefans, jag håller mer med Petra och tycker att hon låter som en synthesizer. Utan henne hade den fått ett högre betyg. 2/5

18. Bosnien & Herzegovina
 Regina - Bistra Voda


Här har vi en låt. Jag tänker bortse helt från de hemska kommunistiska budskapen och den obehagliga känslan som de kan bidra med. Jag tror den här kommer att växa sig till en riktig storfavorit för mig, oavsett kommer den bli en av årets Eurovisionprofillåtar. (Jag tror bara riktiga fans kan förstå exakt hur jag menar.) Den kommer gå väldigt långt. Jag skulle hemskt gärna vilja se Sarajevo. 5/5

Kommentarer
Postat av: Daniel

Vilken plåga. Måste jag titta?



1. Bosnien (en av årets 3 bästa låtar)

2. Finland (bra ibland, too dated ibland)

3. Malta (Chiaras sämsta låt)

4. Israel (HAHA!)

5. Island (Tack och lov att Hera ska vara med och liva upp det här sömnpillret)

6. Portugal (Väldigt mycket Portugal)

7. Rumänien (Det här har vi sett förr va?)

8. Bulgarien (Tutt-chock!)

9. Makedonien (I don't do B-rock)

2009-04-27 @ 16:31:33
Postat av: My

The Balkangirls they like to party! Har haft den i huvudet hela morgonen, dålig, men den fastnar på ett sådär jobbig sätt..



Bosnien, jag älskar Bosnien! Den är mäktig på ett sånt där sätt jag gillar. En av mina absoluta favoriter detta år :)

2009-04-28 @ 11:07:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0