Andra schlageradvent



Deltävling 2 - Skellefteå
Bidrag 9-16


1. Lili & Susie - Show Me Heaven (Susie Päivärinta, Calle Kindbom, Thomas G:son, Pär Lönn, Nestor Geli)
2. Lasse Lindh och Bandet - Jag ska slåss i dina kvarter (Lasse Lindh)
3. Jennifer Brown - Never Been Here Before (Jennifer Brown, Peter Kvint)
4. H.E.A.T - 1000 Miles (Niklas Jarl, David Stenmarck)
5. Markoolio - Kärlekssång från mig (Patrik Henzel, Karl Eurén, Marko Lehtosalo)
6. Amy Diamond - It's My Life (Alexander Bard, Bobby Ljunggren, Oscar Holter)
7. Cookies n Beans - What If (Robin Abrahamsson, Amir Aly, Maciel Numhauser)
8. Måns Zelmerlöw - Hope & Glory (Fredrik Kempe, Henrik Wikström, Måns Zelmerlöw)

Ja nu är det ju snart dags för den andra akten i festivalturnén. Från Skellefteå den här gången, där förfesten bjöd på en kopp spetsad varmchoklad bl.a. Det finns de som säger att kvällens deltävling är den tuffaste av de fyra men jag vet inte riktigt om jag kan hålla med. Efter att det börjat skrälla mer än inte i festivalen nu för tiden så är det väldigt svårt att gissa några placeringar men jag har i alla fall några kvalificerade aningar.

För det första tror jag att Måns går vidare till final oavsett om hans låt är väldigt bra eller inte. Han är nog den mest hypade artisten i årets startfält. Den mest överskattade om du frågar mig. Jag tycker han är bra och jag tycker Cara Mia var väldigt bra, men som artist har Måns Zelmerlöw (eller Hans Summerlove som han tydligen kallas i Polen) inte bevisat sig tillräckligt för att jag ska glorifiera honom över de andra i startfältet. Jag är så klart dock väldigt spänd på att höra hans låt eftersom hans tidigare bidrag var en sådan hit och eftersom Hero först var påtänkt till honom ifjol.

Utöver honom är jag också spänd, nästan mest spänd, på att höra Lili & Susie. De är nog de jag sett fram emot mest ända sedan artisterna presenterades tidigt i vintras. Jag hoppas de kommer med en riktigt träffsäker discodänga som har en självklar plats i Ericson Globe.

Till skillnad från vad jag hoppas tror jag att antingen Amy eller Markoolio, eller båda två, kommer att knipa en av de fyra platserna till att gå vidare. Amy till final med Måns. Lili & Susie till Andra chansen med antingen Markoolio eller Jennifer Brown är vad jag vågar tippa. Om jag ska dra till med en gissning på juryns val tror jag det faller på Jennifer Brown.

Nej nu blir jag nästan nervös av att sitta och gissa här. 6 timmar är det kvar tills det drar igång. SVT1 20.00. Ring och rösta rätt.

Följ showen live på svt.se/melodifestivalen
Follow the webcast live at svt.se/melodifestivalen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0