Deltävling 1


Ja, vad hände igår egentligen? Skräll på skräll på skräll kan man tycka. Röstning på röstning på röstning kan man också tycka. Det slutade alltså så här:

Till final:
Alcazar - Stay the night
Emilia - You're My World

Till Andra chansen:
Scotts - Jag tror på oss
Caroline af Ugglas - Snälla snälla

Internationella juryns val:
Caroline af Ugglas - Snälla Snälla

Utslagna:
5. Nina Söderquist - Tick Tock
6. Marie Serneholt - Disconnect Me
7. Jonathan Fagerlund - Welcome To My Life
8. Shirley Clamp - Med hjärtat fyllt av ljus

Kvällens första överraskning tycker jag kom redan när bidragen framfördes första gången, närmare bestämt när Shirley sjöng sin låt där hon i slutet skulle "ta i så hon spricker", vilket aldrig kom. Förkylningen verkade ha gått rätt hårt åt henne, hon råkade t.o.m. falska en ton. Jag är dock förväntansfull på hur den låter i studioversionen.

Resultatet sen då. Personligen är jag väldigt glad att Alcazar tog sig till final. Det är skönt att veta att schlagersverige är större i sitt egna sammanhang än vad dansbandssverige är. Däremot är jag väldigt besviken på att Marie Serneholt inte ens tog sig till Andra chansen. Hade det varit upp till mig hade hon fått följa med Alcazar till finalen, de två låtarna var de jag helst kan tänka mig att skicka ännu längre, om det skulle komma till det, ur kvällens startfält. De båda storskrällarna Emilia och Caroline af Ugglas var så klart väldigt oväntade, men ändå lite roliga och bra i sig. Synd bara att de slog ut andra jag hellre hade sett vidare i tävlingen.

Apropå hallontårta och de nya reglerna så blev jag helt förvirrad igår och förväntade mig nästan att något blivit fel. När jag äntligen trodde jag förstått mig på dem, så visade det sig att Caroline af Ugglas både har en Andra chansen-biljett och en möjlighet att ta sig till final via den internationella juryn. Det är alltså först i andra chansen som juryn får rätta sig i ledet efter vad folket röstar vidare till final, inte direkt i deltävlingarna. Efter att ha sovit en natt på det, verkar det väldigt rimligt.

För att avsluta med något positivt och den hittills enda bra förändringen i tävlingen i år, måste jag nämna Petra Mede. Jag vet inte om jag bara är jätteglad att Kristian Luuk äntligen är borta eller om hon verkligen är så rolig som jag tyckte igår. Många gånger precis min humor, jag tror hon kommer vara kanon!

Kommentarer
Postat av: Poffis

Tick tock, tick tock...

2009-02-08 @ 23:45:12
URL: http://stefanlundkvist.blogg.se/
Postat av: Nathalie

http://www.youtube.com/watch?v=dRLn82olemE&feature=related Hon pratar lite som B-E!

2009-02-09 @ 18:35:48
URL: http://diveby.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0