Deltävling 3

Jag tror jag vet hur vi sammanfattar den här kvällen. I am i am i am i am i am i am, I got you, you you you you you you, Alla alla alla alla alla alla. I övrigt var den väl helt godkänd, tycker jag. Trots att det nog var årets svagaste startfält.

Till final:
EMD - Baby, Goodbye
Molly Sandén - Så vill stjärnorna

Till Andra chansen:
Rigo & The Topaz Sound feat. Red Fox - I Got You
BWO - You're Not Alone

Internationella juryns val:
Sofia - Alla

Utlsagna:
Mikael Rickfors - Du vinner över mig
Velvet - The Queen
Sofia - Alla
Maja Gullstrand - Här för mig själv

Det är ingen idé att blogga hemifrån på min sega laptop där det knappt går att göra någonting alls, därför har jag väntat tills jag är på jobbet innan jag kommenterar helgen.

Och det här var ett helt godkänt resultat enligt mig. EMD var långt över mina förväntningar och väldigt annorlunda från Jenny Let Me Love You, så det gjorde mig inget att de fick en finalbiljett även om jag hellre sett Velvet där tillsammans med Molly. Mollys låt var ju en riktig Pling-prettolåt men jag tyckte den var väldigt fin och hon förtjänar en finalplats för att vara den duktigaste sångerskan i tävlingen.

Rigo och gänget hade ett rätt charmigt nummer men jag föll inte direkt pladask för låten. En rätt bra bit därifrån faktiskt, men någon skräll verkar ju ska vara med varje vecka. BWO kändes lite som ett skämt, med "kläderna", dansen och låten. Det enda roliga med deras deltagande är att Mede är så bra på att fulskämta med dem. Ut i rännstenen med dem och låt regnet spola bort skiten.

Velvet överraskade också positivt med en ren sång över förväntan och med en snygg show som väntat. Lite typiskt för henne så lyfter låten aldrig riktigt dit jag vill ha den, men den var en väldigt bra partylåt och jag hade gärna sett uppträdandet fler gånger än en. Maja Gullstrands retro-bossa tycker jag var mysig, den drar i någon gammal Anne-Lie Rydé-nerv, men det är bara när jag är på humör för det. Helt fel i tävlingen. Mikael Rickfors var också över förväntan och låten svängde hyffsat bra, i alla fall delar av den. Men nja, det är lite fel forum även för den. Även om Perrelli nog hade gillat den.

Sist men inte minst var det Sofia ja. Att sjunga på grekiska i den svenska uttagningen. Nja, kan inte Baccara klara sig på spanska gör inte Sofia det på grekiska. Jag tycker låten är en helt okej grekpartylåt som säkert sätter sig ännu mer efter flera lyssningar men den passar bättre på Paparizous förra album än i svenska melodifestivalen. Och jo.. att den internationella juryn valde henne, var ju ganska uppenbart så här med facit i hand, men jag vet inte om jag håller med om att den hade gått långt i Eurovision. Rumänien på italienska ifjol gick inte så bra, Cypern på franska året innan inte heller. Sverige på grekiska går nog inte hem heller även om svenska folket hade tyckt det, vilket de inte gjorde. Tänk om Ukraina skulle ställa upp med en låt på svenska. Lite konstigt är det ju.

Och så Mede ja. Ser hon ut så där är hon nog inte singel länge till! Lika fantastiskt rolig som tidigare, jag skrattade högt flera gånger och jag har bara haft en låt på hjärnan sedan i lördags; "Vi leksingar kan spexa.."

Kommentarer
Postat av: Poffis

Men Johan då... Mikael Rickfors...?

2009-02-23 @ 23:25:14
URL: http://stefanlundkvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0