Rått-Bosse

Jag låg och skrattade högt för mig själv igår kväll när jag hade lagt mig för att sova. Jag låg jag och tänkte på de olika slangord och smeknamn som används i olika grupper. (Jag hör att det låter som en mindre universitetsuppgift men riktigt så seriöst var det inte.)

Jag tänkte på t.ex. Dagisord; Dagis, Mellis, Kissis, Bajsis, Marris (Fröken som hette Margareta).
Sedan kom jag att tänka på hur alla som bor, eller har bott, i Nacksta verkar ha konstiga smeknamn vad jag har hört från kompisar; Vronku, Traktor-Danne, Isglass.

Det här kanske är jättevanligt, men i Bergsåker blev alla kallade sitt namn, alternativt sitt efternamn. Sedan kom jag att tänka på de smeknamn min pappas generation (som också bodde i Nacksta) hade: Pinnen, Pruppen, Analen.

Sedan låg jag där och skrattade en stund.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0