Andra Chansen

Den excellenta planen jag hade, höll ju inte länge. Jag tror fortfarande den hade fungerat, juryn hade nog inte valt Sofia framför Sarah om det hade stått mellan dessa två. Det här är en lightversion av finalen 2003 och 2005 där de bästa låtarna förbrukades utan att kunna återanvändas.

Finalplats 9-10:
Sarah Dawn Finer - Moving On
Caroline af Ugglas - Snälla snälla

Internationella juryns finalplats:
Sofia - Alla

Det kunde nästan gå lite hur som helst i lördags. Nästan lika svårtippat som finalen kommer att vara nu på lördag. Det som förvånade mig mest var att Amy Diamond inte knep någon finalplats, jag trodde hon hade tillräckligt med röstningsstöd från den yngre generationen.

Lite av en skräll var det att Ugglas också gick vidare till final, men inte jätteotippat ändå. Dock trodde jag att Lili & Susie skulle ha fler personer som röstade än Sarah Dawn Finer men jag är glad att åtminstone en av dem är i final. Samtidigt är det skamligt att inte svenska folket röstade Päivärintarna till final på endera sätt. Två chanser hade vi på oss men icke sa nicke. Istället röstar vi på H.E.A.T i deltävlingen... Jättemycket mer schlager och med mycket större chans i Eurovisionen än Lili & Susie. Eller hur var det nu?

Nåja, vi ska inte gräma oss för mycket. Nu har vi ju inte lika stora valmöjligheter i finalen så det kanske blir lättare att rösta. Ska det bli Malena, Alcazar eller Sarah som får rösterna? Vilken tänker ni rösta på? Så jag vet vem som har störst chans att slå Hans Summerlove.



Till nästa vecka kan vi spåna lite över startordningen som spikades av Melodifestivalledningen medan resten av deltagarna i Andra Chansen efterfestade i lördags. Startordningen i finalen lyder såsom följer:

1. Måns Zelmerlöw - Hope & Glory
2. Caroline af Ugglas - Snälla snälla
3. Agnes - Love Love Love
4. H.E.A.T - 1000 Miles
5. Emilia - You're My World
6. Alcazar - Stay The Night
7. Sarah Dawn Finer - Moving On
8. EMD - Baby Goodbye
9. Sofia - Alla
10. Molly Sandén - Så vill stjärnorna
11. Malena Ernman - La Voix

Samtidigt kan vi fundera varför H.E.A.T och Alcazar har stjärnor på sina post it-lappar på badrumsdörren. Fick de måhända flest röster i deltävlingarna? Det dröjer det nog någon vecka fortfarande innan vi får veta men om 5 dagar är det final! Om 5 dagar vet vi vem som vunnit Melodifestivalen 2009 och som får representera Sverige i Moskva!

Kommentarer
Postat av: Petter

Det är lätt det bästa MF-året på länge. Så mycket bra att det är verkligt svårt att bestämma vem man vill skicka till Moskva.



Nästan skönt att inte min fjärde favorit LiliSusie också kom till final.. :p



Alcazar har jag haft i huvudet hela dagen sedan jag hörde den i morse, så grymt bra. Sarah är som ett dånande lok genom en tunnel i Uralbergen, magnifik :) Och Malena är bara för underbart vacker.. både att lyssna och titta på.



Jag kan inte bestämma mig..

2009-03-09 @ 12:35:16
Postat av: Poffis

Jag tänker inte rösta alls...

2009-03-09 @ 13:49:04
URL: http://stefanlundkvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0