Melodifestivalen Final 2009

JAAAAAAAAAAAAAAA!! Så här spännande har inte ens Eurovision varit på flera år! Jag vet inte om jag är mest glad över att Malena vann eller att Måns inte vann. Så här slutade det efter en nervpers som hette duga. Med tittarrösterna inom parentes.

1. Malena Ernman - La Voix (322 657)
2. Caroline Af Ugglas - Snälla Snälla (318 952)
3. EMD - Baby Goodbye (231 098)
4. Måns Zelmerlöw - Hope & Glory (182 651)
5. Alcazar - Stay The Night (199 014)
6. Sarah Dawn Finer - Moving On (146 300)
7. H.E.A.T - 1000 Miles (178 283)
8. Agnes - Love Love Love (49 819)
9. Emilia - You're My World (48 844)
10. Sofia - Alla (19 885)
11. Molly Sandén - Så vill stjärnorna (51 467)

Ja, det går knappt att förklara i ord hur spännande lördagskvällen var. Efter juryns röster trodde jag att Måns stod ohotad i toppen. Det var inte förrän han fick sina röster från folket som jag vågade hoppas igen. Jag skrek så det smakade blod i munnen, hur ohyfsat det än må vara. Det bara kom. Fantastiskt att se hans ansiktsuttryck. Jämför det med Kiruna 2008 ni!

Jag röstade 34ggr sammanlagt. Både på Malena och på Alcazar. Sedan fick min urladdade telefon spunk och dog strax efter finalen. Men nu är den laddad och alla "Tack för din röst"-sms har slutat att ramla in.

Ett så öppet startfält med så många potentiella vinnare har vi inte sett på många många år. Spänningen i arenan började med Måns poäng och eskalerade tills alla stod upp i väntan på den högsta poängen. Alla räknade poäng om och om igen för att få en uppfattning om vilka som fortfarande hade en chans och vilka som inte hade det, och om Ugglan redan vunnit efter sin poäng eller om Malena fortfarande hade en chans. Särskilt min stolsgranne som kammade hem 19.000kr på La Voix till Moskva!

Jag tror Malena har en bra chans i Eurovision, hon sticker ut på flera sätt och är kanonproffsig. Nu presenterades startordningen för semifinalerna idag och Malena går ut som nummer 5 i den första semin. Ingen jättebra utgång, men av de 17 andra bidragen är det bara 2-3 stycken som räknas till favoriter och länder som brukar ställa upp med bra bidrag, så det borde inte vara något hinder för att hon ska ta sig till final.



Jag är superglad och nöjd över La Voix! Det känns jätterätt att skicka Malena till Eurovision! Nu måste jag bara lära mig att sjunga opera på 50 dagar! Sedan är det dags för det stora kalaset i Moskva. Tack Sverige!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0