Visum

Som ni vet eller förstått så ska jag till Moskva i maj. Om jag inte blir ruinerad eller utan visum först. Resan och boendet är bokat och betalt och det har redan kostat mig nästan en månadslön. Utöver det ska biljetterna betalas, tåg till och från Sthlm och allt som kan tänkas komma upp väl där. Hela resan måste dessutom bokas genom en resebyrå certifierad av ryska utrikesdepartementet, vilket gör att de också ska ha betalt.

Dessutom behöver man visum för att få komma in i landet och det återstår att få, eftersom vi väntar på en inbjudan från hotellet, utan sådan får man inte komma in i landet. För att få visum måste man lämna in en ifylld ansökan, inbjudan, sitt pass, ett nytaget passfoto samt ett gällande försäkringsintyg signerat och stämplat av ens försäkringsbolag att man är försäkrad under sin vistelse i landet. Visumansökan får varken skickas per post eller mailas, utan den ska lämnas personligen eller via ett personligt ombud med fullmakt att lämna ansökan, till ambassaden i Sthlm eller Göteborg.

Innan visumet är fastklistrat i mitt pass kan jag inte känna mig helt lugn, säkert av förståeliga skäl. Det här blir nog dyrare än tågluffen tre veckor runt Europa ifjol. Tingeling gör inte det hela bättre.

Kommentarer
Postat av: Robban

Visst är det irriterande. Trodde det var svårt att rymma ifrån landet, men nu visar det istället svårt att komma in. Jag har ingen resebyrå som stöttar heller. Vi får se hur det går! :-S

2009-03-22 @ 19:36:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0