Inför ESC 3

I kvällens program är det dags för den första halvan av semifinal två. Den som går av stapeln på torsdag den 14/5. I den här gruppen ingår bl.a. Norge som på förhand utropats som den stora vinnarfavoriten i år, nästan ala Charlotte ifjol. Bland dessa återfinns också årets andra svensk, Arash som tävlar för Azerbaijan tillsammans med sångerskan AySel. Av kvällens bidrag har jag på förhand hört våra grannar; Norge och Danmark.

1. Kroatien
 Igor Cukrov feat. Andrea - Lijepa Tena


Fin låt och han sjunger väldigt bra. I inspelningen i alla fall. Jag hoppas det håller även live, i så fall blir det 3/5

2. Irland
 Sinéad Mulvey & Black Daisy - Et Cetera


Väldigt catchy och sätter sig direkt. Bra även om jag inte går igång riktigt på sådan girlband-pop. 3/5

3. Lettland
 Intars Busulis - Probka


Fruktansvärt dåligt. Nästan jobbigt att lyssna på, jag undrar hur det kommer låta live. Dock inte lika dåligt som Tjeckien t.ex. därför blir det 1/5

4. Serbien
 Marko Kon & Milaan - Cipela


Bengt Magnusson goes bröderna Fluff i ett förvirrat barnprogram, jag vet inte vad jag ska tycka. Det är ju jättedåligt men samtidigt är det något jag gillar med det här. Jag hoppas jag inser vad och inte att jag är koko. 2/5

5. Polen
 Lidia Kopania - I Don't Wanna Leave


Efter Island årets finaste ballad. Den känns äkta, välproducerad och hon sjunger väldigt vackert. Till skillnad från fjolårets extreme makeover-monster. Jag hoppas hon är lika bra även live och jag tror den växer ju mer jag kommer att höra den. En liten chansning och jag slänger iväg 4/5

6. Norge
 Alexander Rybak - Fairytale


Jag kunde först inte bestämma mig om jag tyckte att låten var bra eller bara väldigt konstig. Jag beslutade mig för att den var lika delar av båda. Sedan dess har jag blivit mer och mer anti, ju mer uppmärksammad och favoriserad bidraget blivit. Särskilt då 70% av det hela verkar handla mest om den lilla, söta, stackars pojken istället för låten. Att det egentligen inte är ett dugg synd om honom gör inte saken bättre. 3/5

7. Cypern
 Christina Metaxa - Firefly


Nja...njee... nej. Det går ju bara inte. Det är så tråkigt att det nästan är kisspaus. Synd på en så gullig tjej, det brukar vara hemska karlar förunnat. Det är inte skit och jag kanske lär mig hitta något i den. For now 1/5

8. Slovakien
 Kamil Mikulčík & Nela Pocisková - Let' Tmou


Vilken jättedyster comeback av Slovakien. Kvinnan som gapar sig igenom låten tror jag blir hemsk live. Hoppas jag har fel. Jag lyckas inte känna något för den här låten. 1/5

9. Danmark
 Brinck - Believe Again


Om Ronan Keating skulle ställa upp i esc skulle det låta så här.. och det gör han nästan, tydligen ska han vara en av upphovsmännen. Låten är rätt bra, även om Brinck mest gapar sig igenom den. Att klaga på utländska upphovsmän i sin nationella deltävling och själv ta hjälp av en irländare ger dock lite minus. Om jag är lite snäll får den 3/5.

10. Slovenien
 Quartissimo feat. Martina - Love Symphony


Väldigt vackert. Väldigt likt mina gamla idoler Bond med alla stråkar. Lite trist sång, men så var det inte mycket sång i Nocturne heller. Dock tror jag inte alls att den här tar sig i närheten av lika långt. Men jag gillar det för vad det är. 3/5

11. Ungern
 Zoli Ádok - Dance With Me


Lite platt okarismatisk mainstream-clubdisco samtidigt som det ändå fungerar. Kanske att man lyckas hitta en identitet på den efter fler lyssningar. Jag tror inte han lyckas, men han gör ett tappert försök. 3/5

12. Azerbaijan
 AySel & Arash - Always


Ja, det är ju svenskt och det känns inte alltför otänkbart på svensk radio. Jag tror den blir bättre ju mer man hör den. Aysel är väldigt söt och duktig, jag skulle vilja ge en poäng högre men den har inte riktigt övertygat mig ännu.. snart! 3/5

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0