En vanlig dag på jobbet
Jag - Kund
...
- Vill du att jag läser upp numret eller skickar det på sms?
- Nej jag vill ha numret.
...
- ...och jag vill ha numret.
- Ska jag läsa upp det eller skicka det på sms?
- Jag vill ha numret!
- Vill du att jag läser det eller skickar det till dig på sms?
- Nej, jag vill ha numret!
- Uppläst eller på sms?
...
- Vill du att jag läser upp numret eller skickar det på sms?
- Ja tack.
...
- Vill du att jag läser numret eller skickar det på sms?
- Ja tack, båda.
- Vill du att jag ska smsa det och sedan koppla fram alltså?
- Ja?
Är det för mycket begärt att lyssna på vad den person man har ringt till säger? Eller att förstå att jag tyvärr inte är synsk?
Du måste kanske vara överpedagogisk.
"Nummer? Ja? Läsa? Lyssna? Få ett kulit sms med siffror i? Kunna prata med honom/henne på störten?!"
Så får folk nicka eller skaka på huvudet åt varje fråga, så blir det inte så jobbigt.