Rysarskräckthriller

Jag har funderat ett tag på vad som är skillnaden mellan de tre olika genrena. Lite har jag anat vad som skiljer thriller från de andra men att det ibland står rysare och ibland skräck på baksidan av filmfodralen har jag inte riktigt fått någon ordning på. Tydligen inte NE heller för de har ingen artikel om rysare och Wikipedia är inne lite på samma spår som NE är på skräckfilm. Det går säkert att hitta bättre förklaringar men mitt intresse för problemet tog slut.

Thriller
"thriller (engelska), roman, kortare berättelse, skådespel eller film med spännande och rafflande innehåll." - ne.se

Rysare
"rysare brukar ibland användas som ett uttryck för skräckfilm i allmänhet, vilket egentligen är fel. Rysare är skräckfilmer i mer klassisk stil som handlar om det övernaturliga, till exempel spöken, voodoo/svart magi eller djävulen." - wikipedia

Skräck
"skräckfilm, genre om övernaturliga fenomen, monster och psykopatiska mördare ... Sedan 1970-talet har skräckfilmen alltmer riktats mot tonåringar." - ne.se

Dock hittade jag den här roliga sidan som definierar ordet genre.

Kommentarer
Postat av: Elin

Jag har fått för mig att rysare är mer övernaturliga saker och spöken, medan skräck handlar mer om blodbad, typ Scream (även om det kan klassas som komedi ;) Men jag har säkert fel!

2009-09-22 @ 15:52:07
URL: http://elinstrandlund.blogspot.com
Postat av: Poffis

Jag tror det har med det läskiga momentet att göra. "Rysare" kan du ju dra ut på: "En ryyyyyysare". Det går ju inte med "skräck". Om du inte har hicka eller så. Skräcken kommer plötsligt och överrumplande.



Det är och förblir min högst vetenskapliga uttolkning.

2009-09-22 @ 22:31:27
URL: http://stefanlundkvist.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0