Melodifestivalen 2010 - Deltävling 4



Dessa är kvällens hjältar och jag hoppas på en vinnare bland dem. Det är nog årets mest erfarna startfält i en deltävling med fler kända ansikten än okända. Ganska nytt för i år.

Min största förhoppning imorgon är såklart Pernilla som har den enda utlovade schlagerlåten i årets startfält. För det har vi faktiskt inte hört en enda av i år. Om den sedan håller är en annan sak, jag har svårt att tro att jag kommer bli helnöjd men det behövs definitivt mer schlager i den här P3-soppan.

Anna Bergendahl och Sibel håller mina andra två favoritplatser. Anna har en fantastisk röst och var min favorit i Idol året hon var med. Jag hoppas att låtvalet är rätt och att framträdandet inte känns för barnsligt eller för oprofessionellt. Sibel har en redig upptempolåt, så snabb att den inte ens är 3min lång, enligt hennes egen beskrivning. Efter att ha sett bilder från repet är jag dock övertygad om att hon dramatiskt minskat sina chanser med scenkläderna som kommer avskräcka fler än locka.

Py, Lovestoned, Noll Disciplin - Ingen aning. Vet inte alls vad det är eller hur det kommer låta och är inte heller särskilt intresserad. Inte efter ett år med en majoritet av okändisar. Det blir helt enkelt inte lika roligt då. Om det inte skräller totalt och är skitbra förstås! Det har jag läst och hört om NEO, som förvisso inte är helt okänd. Han är visst "stor i Polen och Baltikum" som alla andra artister ingen svensk hört talas om eller som bara vill försöka skapa ett intresse (minns en tant på synt, en nasal guldlockig pojke och en shortsklädd, rabiat liten pyssling med förvriden verklighetsuppfattning).

Jag hoppas som sagt på en vinnare bland de här bidragen, annars tycker jag inte att vi har någon solklar representant i Oslo. Visst har det varit många bra låtar och några av dem har gått vidare men jag väntar fortfarande på den rätta vinnaren. Skulle den inte finnas ikväll, får det för min del stå mellan Eric Saade och Timotej. Två ganska säkra Eurovision-kort om ni frågar mig. Inte till vinst men för uppmärksamhet och en bra placering.

Hur som helst, ikväll gäller det!
Läs mer här:
blogg.aftonbladet.se/7
schlagerprofilerna.blogspot.com
blogg.melodifestivalklubben.se

Watch the show streamed live tonight at 8pm CET here: svt.se/melodifestivalen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0