Nya regler i MF 2010

Som brukligt nu för tiden har man ändrat reglerna för Melodifestivalen igen. I år har man avslutat en drygt 30årig tradition, nämligen skrotat 6 jurygrupper runt om i landet. Detta för att istället införa 6 utländska jurygrupper från olika delar av Europa med olika musiksmaker som ska ge en bild av vad Europa tycker om finalbidragen, är det tänkt.

5 svenska jurygrypper behålls, Stockholm, Göteborg, Malmö, Umeå och Luleå (?) och dessa tillsammans med de 6 utlänska jurygrupperna ska alltså stå för de sammanlagda juryrösterna i finalen. I deltävlingarna är det bara folket som avgör, som vanligt.

En annan ny regel är att det bidrag som får flest röster i varje deltävling går direkt till finalen utan att behöva gå igenom en andra omröstning. Detta för att man ska veta vem som vann varje deltävling. Till en andra omröstning går så nummer 2, 3 och 4 som hamnar i final och andra chansen.

Läs mer om ändringarna här.

Personligen tycker jag det är skönt att slippa de fåniga duellerna i slutet av varje deltävling men att ettan ska utmärkas så tydligt gör nog att de får ganska stora övertag i själva finalen. De fyra vinnarna i varje deltävling lär nog vara topp 4 i slutresultatet sedan. (Det har de kanske redan varit tidigare år, utan att vi vetat i förhand vem som vunnit varje deltävling.)

Att man ifjol blandade in Bruno Berberes och hans utländska kollegor i den internationella juryn tyckte jag var okej och lite roligt men att ge majoriteten av juryrösterna till de utländska grupperna tycker jag inte känns helt rätt. Särskilt inte efter fjolårets resultat som väldigt tydligt visade att den internationella juryn tyckte ungefär raka motsatsen till vad svenska folket tyckte. Det är ju inte de som ska välja vår representant. Eller ens vara med och påverka något resultat under ettan, om du frågar mig. Det handlar väl ändå fortfarande om att skicka den låt vi gillar bäst, inte den som utländska "experter" tror placerar sig bäst? Eller har jag blivit tappad någonstans på vägen?

Nåväl. Det blir nog säker bra det här året med. Jag är ju lite av en bakåtsträvare när det gäller nya regler varje år. Ifjol räddade ju Petra Mede hela cirkusen bättre än jag någonsin kunnat tänka mig. I år kanske Meltzer, Mums mums och Dolph räddar det lika bra... hm... nja, men bra blir det nog i alla fall på något sätt.


Kommentarer
Postat av: Poffen

Bruno B!! Alla älskar Greken. Naaat.

Postat av: Johan Ruda

Men jäkla krångel!

Håller starkt med om att det är konstigt att andra länder ska vara med och lägga sig i hur vi ska rösta? Det låter ju himla dumt...

2010-01-19 @ 02:05:00
URL: http://www.johanruda.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0