Melodifestivalen 2010

Nu är det över för i år. Sex veckor av intensiv... "schlager". Jag kan inte säga att jag är nöjd med utgången men det var ganska väntat efter alla förhandstippningar och odds.

Anna är en jätteduktig sångerska, jag hejade på henne under Idol och jag tycker hon verkar vara en fantastisk människa. Låten gillar jag bättre och bättre ju med jag hör den men jag tycker inte alls att det ett bidrag som passar att skicka till Eurovision. Den internationella juryn gav nog en hint om hur rösterna kommer falla på Anna i maj (d.v.s. inte så väldigt bra) och i tidningsundersökningar om hur man tror det kommer gå för henne i Oslo är de flesta överrens om att vi inte kommer lyckas placera oss bra. Varför man då röstar på det bidraget är för mig oförståeligt. Anna som artist tjänar inget mer på att få en dålig placering i ESC som att få ett bra resultat under vinstplats i MF... snarare tvärtom.

Jag röstade på Eric Saade och Timoteij för jag kunde inte bestämma mig vilken jag gillade bäst eller trodde skulle ha störst chans att vinna. I en utländsk fan-omröstning på esctoday.com (den största fansiten för Eurovision) vann Timoteij ganska överlägset med drygt 39% av rösterna mot Anna som enbart fick 8,6% av rösterna. Det behöver inte stämma överrens särskilt mycket med utgången i Eurovision men jag tror att det här blir en liten repris av 2007, då vi skickade svensk populärmusik (The Ark) till en tävling där andra genrer står sig ganska överlägsna.

(2007 slutade vi på en 18:e plats med enbart 51 poäng från 6 länder; 2 från Andorra, 7 från UK, 8 från Finland, 10 från Island och 12 från Norge och Danmark. Varken ett bra resultat i poäng eller i spridningen av dem med 42 deltagande länder.)

Nåväl. Vi har inte placerat oss i toppen på tre år så det här får vi se som en chansning på något nytt, kanske något som kommer lyckas bättre t.o.m. Så länge Anna lyckas sticka ut från de andra bidragen i årets Eurovision där balladtrenden är lika stor som i Melodifestivalfinalen. Hon är som sagt jätteduktig och jag kommer att heja på henne för att hon förtjänar det som sångerska och som person.



Nu är det paus i schlagercirkusen i tio veckor, sedan drar den stora tävlingen igång på riktigt. Då är det dags för Eurovision den 25:e, 27:e och 29:e maj med Sverige i den andra semifinalen den 27:e. Redan om någon vecka drar förberedelser igång och den första Eurovisionbubblan blåses upp. Det ser vi fram emot!


svt.se/melodifestivalen
blogg.aftonbladet.se/7
schlagerprofilerna.blogspot.com
esctoday.com
eurovision.tv


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0