GRILLFEST!

Ikväll ska jag på grillfest med några kära vänner och på en grillfest ska det givetvis grillas kött. Därför fick jag igår efter jobbet, klockan 22.00, mecka fram ett isblock till fläskfilé ur frysen för kött ska ju ligga i marinad minst sedan kvällen innan när man ska grilla. Kryddigt och saftigt ska det vara!

Jag ville inte använda hela fläskfilén eftersom jag hellre grillar en gång till än kastar bitar som blir över. Därför försökte jag dela köttklumpen, fryst i någon månad, innan jag tinade den. Med skärbräda och min största yxeaktiga kökskniv (och senare en handduk runt handen för att undvika köldskador) bankade och högg jag likt en styckmördare på CSI.

När köttet sedan var delat, tinat och uppskuret gjorde jag en egen marinad efter recept som jag fått av Nathalie. Det innehöll soya, ketchup, olja, peppar och vitlök. Det blev gott men luktar väldigt mycket som sushi, vilket gör mig lite rädd.

Sedan jag spydde mer eller mindre konstant hela vägen hem från Barcelona ifjol efter en sushibuffé kvällen innan, har jag inte kunnat äta det jag annars tycker så bra om. T.o.m. den sortens soya får mig att snörpa på munnen och det var precis så marinaden luktade.

Dock hyser jag inga tvivel om att det kommer smaka gott för det är ju grillat kött!


Kommentarer
Postat av: Nathalie

Ojdå! Du får he på mer vitlök om det luktar så mycket soja! Då håller du alla vampyrer borta också :)

2010-05-14 @ 12:39:36
URL: http://diveby.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0