Sverige 2010

Allas vår Anna får gå ut i den semifinal som klassas som "den tuffare" av de två i årets tävling. Vissa tror att hon är garanterad en finalplats, andra är väldigt osäkra på om vi ens kommer att ta oss till final, vilket vore den första gången någonsin som tävlingen är utan Sverige i finalen. Alla andra länder som kan åka ut (utom "The Big Four" alltså) har en missat finalplats minst en gång.

Jag tycker Anna är en helt fantastisk artist. Hon har en jättefin röst, hon är ärlig och trovärdig på scenen och går rakt igenom tv-rutan. Jag gillar hennes musikstil och jag tycker hon mer än någon annan förtjänade att vinna Melodifestivalen, som artist.

Låten tycker jag å ena sidan är fin men å andra sidan tycker jag inte alls att den är väldigt hit:ig eller att det är en Eurovisionlåt. Det är inget Sverige brukar skicka och därför är det också otroligt svårt att spekulera i hur det kommer att gå.

Nytt för i år är att rösterna även i semifinalerna består till hälften av juryröster och till hälften av tittarröster. 2008 var det tack vare juryns sistaval som Charlotte tog sig till final, ifjol å andra sidan, då semifinalernas resultat enbart utgjordes av tittarröster tog sig Malena till en 4e plats i semifinalen och hade slutat på 15e plats i finalen om inte jurygrupperna varit inblandade, så huruvida en jury är till vår fördel eller inte är lika svårt att säga.

Personligen tror jag att det finns tillräckligt många som gillar låten och att det är en tillräckligt stor juryflört för att det ska bära av till final för oss i år med. Hur det går i finalen låter jag vara osagt. En vild gissning vore en halvbra placering, lite bättre än de senaste årens resultat, tack vare juryrösterna. Till final ska vi i alla fall, heja Anna!


Sverige tävlar i den andra semifinalen, torsdagen den 27e maj.


Sverige 2010: Anna Bergendahl - This Is My Life


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0