ESC 2012 - 7 poäng: Italien

Italien, Italien, Italien. Landet som var alla fantasters våta dröm åter att delta igen, gjorde comeback ifjol efter 15 år och seglade in och knep silvermedaljen (från Sverige). Italien verkar ha hittat sitt gebit att hålla på i form av jazzpopig kvalitétsmusik. I år skickar de San Remo-vinnaren Nina Zilli - en fantastisk sångerska inte långt ifrån att kunna kallas Italiens Amy Winehouse.

Låten, L'Amore É Femmina (Out Of Love) är en riktigt rivig bit och en av de få bidrag jag tillåtit mig att lyssna många gånger på (Ninas album är strålande), men varför de inte håller sig till att sjunga helt på italienska - det vackraste språk som går att sjunga på, är mig en gåta. Den engelska texten försämrar både kvalité och chanser men givetvis plockar de en riktigt hög placering i år igen. Topp fem tror jag är solklart, många juryröster kommer landa hos Italien igen och frågan är bara hur pass högt de lyckas ta sig i år. Från mig blir det 7 poäng.


Italien: Nina Zilli - L'Amore É Femmina (Out Of Love)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0